woensdag 11 november 2015

Aswolk boven Hooge Hoed Sappemeer



Reacties van mij op gebeurtenissen in omroepland komen altijd wat aan de late kant. Ik moet altijd eerst heel lang Googelen over wie het gaat en wat er gezegd is. Sorry. Ook al ben ik geen groot televisiekijker, het aanbod is desondanks overweldigend. Heb ik laatst al eens geschreven over de Pekela-blunder van de EO, is nu weer Hoogezand Sappemeer in opspraak. Ik kan wel aan de gang blijven met de omroepen en dat kan de bedoeling toch niet zijn. 

Natuurlijk kan je wat vinden van de uitspraak van televisiemeneer Herman Zaalberg die het item over de protesten tegen het nog te bouwen crematorium mocht doen van zijn hoofdredacteur. Zaalberg dacht eens grappig te zijn en te verzuchten dat “…je er dood nog niet gevonden wilt worden”. Leuke beeldspraak wel, maar toch tegen vele zere benen. En niet eens zo heel ver gezocht want wie wil er nou helemaal dood gevonden worden in Hoogezand Sappemeer. De mensen die er wonen natuurlijk wel, al hoeft het niet persee vandaag of morgen, ieder ander gaat liever gewoon thuis dood neem ik aan.

Los van de wat onhandige uitspraak van Zaalberg vind ik de uitspraken van de tegenstanders van het crematorium ook van bedenkelijk niveau. Zware metalen op de boerenkool en aswolken boven de bebouwde kom. Dan hoor je het bericht op RTV-noord dat alle vluchten van en naar Airport Groningen-Eelde voor onbepaalde tijd zijn geannuleerd wegens een grote aswolk boven de provincie Groningen. Blijkt crematorium ‘De Vulkaan’ in H&S een paar kiloton vliegas, verontreinigd met zware metalen, te hebben uitgestrooid. Al met al zijn we een bedenkelijk treurig volkje aan het worden. We willen geen windmolens, geen asielzoekers en nu ook al geen crematorium meer in ons dorp. De omroepen komen zowat zendtijd te kort om waar dan ook in Nederland weer eens een lokale zeurpiet iets treurigs te laten zeveren. Zelfs op de kindertelevisie is het kommer en kwel. Ik kan me voorstellen dat Meneer Aart er de brui aan geeft. Sesamstraat is vol. Windmolens, asielzoekers en oude mannen die al honderd jaar dezelfde stemmetjes nadoen in een poppenkast. Voor je het weet komt er ook nog een crematorium.

Voordat ik gisteravond onder zeil dan wel gestrekt ging ving ik nog snel een glimpje sportjournaal op. Ik heb gelukkig helemaal geen verstand van voetballen. Van horen zeggen weet ik dat er programma’s zijn waarin een stel kinkels op leeftijd rond een tafel gaan zitten en dan uren achtereen over voetballen gaan zitten lullen. Wie kijkt daar dan naar vraag ik me af. Treurig. Maar goed, terug naar gisteravond. Opeens komt er een voetballer in beeld. Dat zag ik meteen want hij stond in een voetbalstadion. Ik heb moeten Googelen om er achter te komen wie het was: Memphis Depay. Meneer Depay is in opspraak. Hij draagt een hoed. De wereld is te klein. Meneer draagt een hoed. Ik werd witheet van de verslaggever. Ik heb niet opgezocht wie dat is, ik kon het niet meer opbrengen. “Wie denkt Meneertje Aankomend Voetballertje wel niet dat hij is dat hij nu al een hoed mag dragen……?”, neuzelde de verslaggever. Het was een serieuze vraag. Gespannen wachtte ik af wat er nog meer zou komen. Bijvoorbeeld iets over de onderbroek van de man. Of zijn sokken. Ik noem maar wat. Of deze: “Wie denk je wel dat je bent dat je als broekie nu al je vriendin anaal mag nemen? Alleen stervoetballers doen dat!”. Ik weet niet van welke planeet je moet komen om bij het sportjournaal te mogen werken maar het staat wel vast dat die planeet heel erg ver weg moet zijn. Niburu bijvoorbeeld. Nu begrijp ik ook waarom voetballers veel moeten verdienen. Het is smartengeld. Er lopen zelfs sportlieden rond in Nederland die PTSS hebben opgelopen van sportverslaggevers. Die brengen zomaar de helft van de tijd door in een psychiatrisch ziekenhuis. In groepssessies doen ze huilend verslag van de interviews die ze met sportverslaggevers hebben moeten ondergaan. Wreed.

Mocht het onverhoopt ooit zover komen dat deze sportverslaggever moet worden uitgestrooid, dan liever niet over het strooiveld van De Vulkaan in H&S. Ik eet nog liever mijn hoed op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten