zondag 6 januari 2019

Geen reden


Ik weet wie Dr. Denker is. De puzzels van deze dokter staan elk jaar met kerst in het DvhN. Ik weet niet hoe lang al. Ik kijk er nooit naar, nou ja, bijna nooit. Ik heb in al die jaren maximaal een kwartier naar de kerstpuzzels gekeken. Elk jaar zie ik het geworstel bij anderen met lede ogen aan. Men stelt mij er wel eens een vraag over maar antwoord komt er nooit. Al bij de eerste Dr. Denker vond ik de raadsels zo ver gezocht dat het oplossen ervan meer op toeval berust dan op logica. In de zaterdagkrant van 5 januari 2019 stond de oplossing afgedrukt. Die heb ik natuurlijk niet gelezen. Maar van horen zeggen weet ik dat men zelfs na het zien van de oplossing de rebus nog steeds niet begreep. Ik bedoel maar. Voor mij staat vast dat Dr. Denker ofwel een hoogbegaafde puzzelmaker is, dan wel volkomen geschift. Misschien wel allebei. Nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik geen groot puzzelaar ben. In mijn hele leven, ik ben nu 58 jaar, heb ik in totaal 12 kruiswoordpuzzels gemaakt, 8 woordzoekers en 4 sudoku’s. De woordzoekers zijn allemaal met goed gevolg afgesloten. Met woorden kan ik wel wat. Met kruiswoordpuzzels haal ik de 80% score. Met sudoku nul. Met cijfers heb ik niks. Ik ben slecht in hoofdrekenen en telefoonnummers en kentekens kan ik ook niet onthouden.

In dezelfde krant staat een verhaal over een Japanse meneer met de naam Kaor Yamamoto die al 40 jaar lang elke dag dezelfde brief schrijft naar Hotel Spaander te Volendam: “Dear sirs, how are you and how is the weather? Thank you very much for sending me some informations the other day. Please give my best regards to all members. Yours faithfully, Mr. Kaor Nederland.” Het verhaal gaat over de zoektocht die journalist Lex Boon van Het Parool onderneemt naar de man achter de brieven en vooral naar het antwoord op de vraag: waarom? Uiteindelijk, na een zoektocht van zeven maanden, vind hij de man en op de vraag waarom hij al die brieven stuurt zegt hij: geen reden. Geen reden. Hij doet het gewoon. Hij verwacht geen antwoord. Hij wil niet weten hoe het weer is in Volendam en hij wil er ook niet naartoe.

Zojuist gingen wij een stukje lopen in het bos. Opeens wist ik het. Dr. Denker is meneer Kaor Yamamoto. Behalve het schrijven van die brieven maakt hij stiekem, zonder dat iemand het weet, de jaarlijkse kerstpuzzel van het DvhN. Het wordt door de puzzelredactie natuurlijk stil gehouden en die moeten zich bescheurd hebben over het stuk van Lex Boon. Alleen een volkomen onlogisch man als Kaor kan in staat zijn om zo’n volkomen onlogische puzzel te maken. Waarom ik dat denk? Geen reden. Ik verwacht geen antwoord en ik wil er ook niet naartoe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten