dinsdag 2 september 2014

Arabica Snijboon

Op Facebook kwam ik vanmorgen een link tegen naar de Geenstijl column van Hans Jansen, de one-man denktank van de PVV. Nou heb ik niks met Geenstijl en ook de mediageile Arabist Jansen reken ik niet tot mijn favoriete publicisten, maar het stukje ging over atheïsten en daar reageer ik nou eenmaal op als een stier op een rode lap.

De rode draad in Hansjes verhaal is de vermeende bloeddorstigheid van atheïsten. Volgens Hans waren alle bekende dictators atheïst en die hebben veel meer mensenlevens op hun geweten dan alle religies bij elkaar. Jansen is hoogleraar geweest, zit voor Wilders’ Bruinhemden in Brussel en heeft heel veel verstand van de Islam hetgeen hem de titel ‘arabist’ opleverde. Het verbaast me dat een kennelijk niet domme man als Jansen een dergelijk stompzinnige conclusie kan trekken. Ik houd er echter ernstig rekening mee dat Hansje Pansje Kwezeltje ons een loer heeft willen draaien maar dat De Speld niet heeft begrepen dat het satire is, waarna hij zijn toevlucht zocht tot Geenstijl. Het valt me op dat de door Hans bewierookte dictators allemaal donker haar hadden. Vermoedelijk komt Hans binnenkort met een verhaal dat donkerharigen vergaand bloeddorstig zijn. Ook is de kans groot dat de dictators niet in kaboutertjes geloofden. De stelling is dus gerechtvaardigd dat het A-kabouterisme verantwoordelijk is voor miljarden doden. 

Hans heeft zowaar een bron ontdekt waaraan hij zijn kortzichtige gedachtegoed ontleend. Het boekje “Het christendom is zo gek nog niet” van Dinesh D'Souza. D’Souza is de Amerikaanse evenknie van het gereformeerde duo Paas en Peels die hun volgelingen vorig jaar bestookten met het flinterdunne staaltje apologetiek “God Bewijzen”. Hoe diep kan een zichzelf respecterende kerkscheuring zinken dat het zich vastgrijpt aan dergelijke prietpraat. Desalniettemin ziet Arabist Jansen er geen been in het werkje van D’Souza als enige waarheid te omarmen.

Nog even over Hans: Je kunt heel veel studie maken van een onhoudbare hypothese en jezelf daarna arabist, respectievelijk theoloog in geval van die andere godsdienst, noemen maar het blijft een onhoudbare hypothese. Hoe vaak je ook op televisie komt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten