zondag 26 april 2015

Originele tekst van mijn column voor de clubkrant van Modelspoorgroep Zuidoost Drenthe

Landelijke modelspoor dagen

Dat je het woord landelijk ook heel letterlijk kan opvatten bleek op zaterdag 28 maart. Wij mochten een meneer uit Rotterdam ontvangen. Hij was met de trein helemaal naar het verre Drenthe gereisd om de beide modelspoorclubs die Emmen rijk is te bezoeken. Hij had vanaf het station een uur gelopen om ons clubgebouw te bereiken. Elk jaar in februari laat hij zijn zus, die een eind verderop woont, een lijst uitdraaien van clubs die meedoen aan de LMD. Zijn zus drukt die lijst af waarna de man zijn schoenen aantrekt en zich te voet op weg begeeft naar Hoogvliet om het bedrukte A4-tje op te halen. Nadat hij heeft bepaald welke club hij wil bezoeken loopt hij naar het station Rotterdam Centraal om uit te vogelen hoe je er moet komen.

Nadat hij op adem was gekomen bood ik hem een kopje koffie aan welke hij beleefd weigerde. Daarna stak hij van wal met een monoloog zonder kop en staart en zonder specifiek onderwerp. Hij babbelde maar door en al na enkele minuten was ik vergeten waar het over ging en kon ik de moed niet meer opbrengen om er naar te luisteren. Gelukkig stond er een treintje stil op mijn Fantasie-eiland waar ik dringend heen moest. Later ging ik even bij de andere modelspoorclub in Emmen kijken. Eigenlijk raar dat er in een dorp als Emmen twee modelspoorclubs bestaan. Zo groot is Emmen toch ook weer niet. Beide clubs hebben te weinig leden om rond te komen. Maar beide betalen huur, houden een website in de lucht en doen aan promotie. Het zou voor de hobby zo veel beter zijn als we samen zouden kunnen werken. Maar goed, er zit nog veel oud zeer en een fusie is onbespreekbaar. Typisch Nederlands. Zet twee Nederlanders bij elkaar en je hebt een religie. Zet er een derde bij en je hebt een kerkscheuring.

Op de terugweg naar ons clubgebouw zie ik de man uit Rotterdam lopen. Beetje voorover gebogen tegen de wind in. Wat zou hij er van vinden? Vraagt hij zich misschien ook af waarom er twee modelspoorclubs naast elkaar bestaan die beide alle zeilen moeten bijzetten om te overleven? Of misschien vond hij de reis van Rotterdam naar Emmen juist de moeite waard omdat er twee clubs zijn? Laten we dat laatste maar aannemen. Intussen speel ik verder met mijn treintjes op Fantasie-eiland. Twee treintjes die in tegenovergestelde richting rijden op een onmogelijk kleine ruimte maar toch nooit bij elkaar zullen komen. Wat dat betreft is het net echt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten