vrijdag 11 december 2015

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: ‘Als de vos de passie preekt, boer pas op uw kippen.’


Volgens zijn buren is de man al bijna 100. Volgens hemzelf echter nog maar 93. Het huilen staat hem nader dan het lachen. Hij begeleidt zijn thuishulp naar de lift. “Tot volgende week….”, zegt ze. “Ik hoop het….”,antwoord hij. Zijn stem stokt en zijn ogen worden nat. Dit is niet het afscheid van een stervende man. Dit is het naderende einde van de thuiszorg. “Ze is 14 jaar bij me geweest en nu wordt ze op straat gezet. TSN gaat failliet. Moet ik dan zelf maar weer op een trapje de ramen wassen? Dan kan ik net zo goed direct van het balkon springen……”. De man heeft gisteren het journaal gezien en dat zou je op die leeftijd eigenlijk niet meer moeten doen. Het leidt slechts tot ergernis en dat is slecht voor het toch al zo broze hart.


TSN is het product van vele fusies. O.a. het failliete Meavita en het gezonde Thuiszorg Groningen zijn er in opgegaan. Voordat de kas van Thuiszorg Groningen werd leeggezogen mocht de toenmalige directeur nog even een salarisverhoging toucheren van 40.000 euro. Was dat maatschappelijk verantwoord? De kostprijs van een TSN-uur is 22,50 euro las ik laatst. Gemeenten betalen 20 euro. Een thuishulp zwart inhuren kost je een tientje per uur, en dan heb je een kanjer aan het werk. Is zwartwerk maatschappelijk verantwoord?

In het echte bedrijfsleven is het MVO tegenwoordig ook het gesprek van de dag. Er is zelfs een heuse website waarop bedrijven kunnen lezen wat ze allemaal moeten doen om zich maatschappelijk verantwoord te kunnen noemen. En dat is in beginsel al fout want als een ondernemer niet uit zichzelf maatschappelijk verantwoord bezig kan zijn maar dat van een website moet leren is er van verantwoordelijkheidsgevoel al geen sprake meer. De kreet MVO is niets meer of minder dan een marketinginstrument. Het is net zoiets als Cittaslow. Gebakken lucht. Het zorgt voor persmomentjes, media-aandacht en vrolijke feelgood-momentjes op de vrijdagmiddag. Voor als het zonnetje schijnt en je vlak voor het weekend nog even onder werktijd naar een receptie of symposium kan om de dagelijkse sleur te onderbreken. Meer is het niet. Net zoals de burger geen snars beter wordt van Cittaslow worden de man in de straat en het milieu geen cent beter van het MVO van de werkgevers. Het gelobby van de werkgeversverenigingen heeft er toe geleid dat ondernemingen pas maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen als de overheid er een zak geld naast legt. Milieuwetgeving? Prima, maar eerst een subsidieregeling. Minderheden en mensen met een arbeidsbeperking aannemen? Graag! Betaal maar!

Om zichzelf Maatschappelijk Verantwoord te noemen neemt men voor eenvoudig productiewerk mensen van een plaatselijke zorginstelling aan tegen sterk gereduceerd tarief. Mensen die voordat de maakindustrie onder het mom van kennisexport naar lage lonen landen werd gebracht gewoon in diezelfde bedrijven aan het werk waren. Omdat het ongeschoolde werk verdween werden deze mensen opgezadeld met het predicaat ‘arbeidsbeperkt’. Want niet iedereen is in staat ict-er te worden. Handig gespeeld door het NVO-NCW moet ik zeggen. Eerst verplaats je het werk met subsidie naar het oosten en vervolgens huur je de achtergebleven kneuzen met subsidie weer in om het werk te doen wat je nog niet hebt uitbesteed. De rest kan dan fijn boetseren op de dagbesteding op kosten van de schatkist. Bedankt Balkenende, want volgens mij waren het jouw kabinetten die dit destijds op advies van Bernard Wientjes zo hebben geregeld.

En om het maatschappelijk verantwoorde karakter nog eens te onderstrepen worden de Audi’s en BMW’s van de directie vervangen door Tesla’s. Goed voor de kolencentrales want die kunnen wel wat extra vraag gebruiken. Goed voor het bedrijf want het scheelt wegenbelasting. En goed voor jezelf want je bent van die vervelende bijtelling af en je hebt een exclusievere bak voor de deur dan je buurman. Lekker maatschappelijk verantwoord allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten