De Ferrari gaat weg. Hij is over. Teveel. Uitgediend en
afgedankt. Hij gaat stuk van het stilstaan. Ik hoef de klok niet eens bij te
stellen op zomer of wintertijd. Want tegen de tijd dat ik merk dat de klok
verkeerd staat is het alweer bijna zo ver. Vorig jaar liet ik er nieuwe banden onder
zetten. Die hele kleine rubberen stengeltjes die altijd op nieuwe banden zitten
er nu nog op, zoveel rijd ik ermee. Kortom, er is een serieuze
overnamekandidaat. Niet een of andere bejaarde sok zoals ik maar een fris jong
ding op weg naar een schitterende carrière. En juist die wil in mijn Wagon R+
langs ’s Heeren wegen. Heerlijk toch. Je zou het karretje bijna weggeven, zo
mooi. Dingen kunnen dus ook gewoon goed gaan, zonder matig Nederlands sprekende
handelaren die behalve je auto ook je laatste greintje zelfrespect meenemen,
waarbij je depressief achterblijft met een vrijwaringsbewijs en het vage,
misselijk makende gevoel dat je vies genaaid bent.
Maar dan komt het, het kenteken moet worden overgeschreven.
Vroeger moest je op een doordeweekse dag naar het postkantoor. Oudere lezers hier
weten nog wel wat een postkantoor is. Elk postkantoor had een balie met
loketten. Elk loket had een eigen functie. Stond je met je draagtas vol met
papieren over de auto en de verzekering een uur in de rij bleek je voor het
verkeerde loket te staan wachten. Kon je overnieuw beginnen. Was je eindelijk
aan de beurt zag je gewoon diezelfde postbode van dat eerste loket tegenover je. Die was dan
gewoon even van stoel gewisseld. Kafka? Nee hoor, zelf meegemaakt. Ik weet nog
dat er in de krant stond dat je in het
vervolg bij elk loket voor alle postkantoorzaken terecht kon. Dat was toen een
hele vooruitgang en dat ging gepaard met een hoop gemopper van de postkantoormedewerkers
want wat bleef er over van hun rechten? En wat zou dat doen met de werkdruk? Om
maar niet te spreken van de loonschalen? Overigens is het er alleen maar
slechter op geworden. Nu gaat alles digitaal en als het mis gaat ligt het aan
de computer, aan de programmeur, aan de systeembeheerder of aan jezelf. Het
ligt nooit aan de medewerker die de computer bediend. Dat is het leuke van
automatiseren; je kunt er gewoon met de pet naar blijven gooien zoals je gewend
bent maar nu geef je de computer de schuld. Zalig toch.
Afijn, kenteken overschrijven. De koper vertelde me per
Messenger dat dat ook digitaal kon. Op zondag nog wel. Nu heb ik een
haat/liefde verhouding met Messenger. Is Facebook eigenlijk al alleen geschikt
voor flauwe kul, nepnieuws en schelden op mensen die je toch nooit tegenkomt,
nu hangt daar een berichtenservice aan vast wat Messenger heet. Vol met
onbegrijpelijke functies, en wat het
ergste is van allemaal: emoticons. Ik kan niet eens anoniem een bericht lezen
of het ding braakt meteen een compleet a4-tje aan gele gezichtjes en andere debiele
tekentjes uit die je niet weg kan halen zodat iedereen meteen weet dat je het
wel hebt gelezen, ontkennen is zinloos, en wat je er van vond zonder een woord
gezegd te hebben. Wat een irritant zinloos ADHD medium. Maar omdat op je
Facebookpagina staat dat er een bericht voor je is ook al heb je Messenger niet
geïnstalleerd ben je dus wel haast verplicht om er aan mee te doen.
Nou ja, digitaal dus. Met in mijn gedachten een tas vol
papierwerk ontdekte ik dat er een DigiD-app bestaat. Dat is handig want nu is
het voor de Chinezen en de Russen veel gemakkelijker om je medisch dossier in
te zien. Met de DigiD-app geïnstalleerd kan je telefoon (minimaal Android 6) jouw
ID-kaart lezen en verifiëren of je het wel zelf bent. Is dat een soort extra
service aan de Chinezen en de Russen? Om onnodig bloedvergieten onder spionnen
te voorkomen? Zou het niet veel handiger zijn om alle persoonsgebonden
gevoelige informatie op een papiertje af te drukken en dat gewoon met de post
naar Peking of Moskou te sturen? Dan is het maar vast klaar en hebben we dit digitale
gezeik niet. Eigenlijk hoef je alleen maar de telefoon en het rijbewijs van de
minister-president te jatten en je kan met de DigiD-app een derde wereldoorlog
ontketenen. Geen gezeik met privacy en zo, eventjes inloggen (wachtwoord
MarkVVD) op de website van de Navo en
bam! Het leger er op af. Klaar.
Voor de zekerheid toch maar even verder lezen hoe dat zit
met overschrijven zonder wachtloket. Omdat het RDW toch gewoon een
overheidsinstantie is moet het natuurlijk wel gepaard gaan met een hoop Kafkaiaans
getrut maar dat gaat ook digitaal tegenwoordig. Tilde vroeger de postbode zich
een breuk aan brieven met boodschappen die gemakkelijk op een half kantje
hadden gekund, nu krijg je een hele gigabite aan emails van de RDW. Nou ja, ze
doen hun best. Natuurlijk zit er een forse adder onder het door de stikstof uit
de kluiten gewassen bio-diverse gras. Er bestaat ook nog zoiets als een
tenaamstellingscode. Dat is om het de Chinezen en Russen toch nog moeilijk te
maken. De code bestaat uit twee delen. Het ene deel krijg je als je de Ferrari
koopt en het ander sturen ze per post op. Of zoiets. Die twee delen dien je dan
op een formulier te schrijven, in rood of blauw maakt niet uit, en dat papier
dien je goed te bewaren. En daar gaat het mis want het bewaren van belangrijke
papiertjes op geheime plekjes is door de digit-storm die over de wereld raast
wat in onbruik geraakt. Dus nu zit ik al een paar uur te bedenken of ik ook
zo’n papiertje heb wat ik goed had moeten bewaren en indien ja, waar mijn
geheime plekje dan zou kunnen zijn. Ik weet best veel geheime plekjes bij
andere mensen maar mijn eigen? Ho maar. Ik denk dat ik maar weer een Huawei
koop, dan heb ik een hotline met Peking en daar kunnen ze me precies vertellen
in welk laatje van welk kastje dat verdomde tenaamstellingsbriefje ligt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten